Door: Judith Bosch, PR Bemmelse Dweildag
Komende zondag is het eindelijk weer zo ver: dan vindt de Bemmelse Dweildag voor de dertigste keer plaats. Uiteraard zijn de voorbereidingen in volle gang: de aankondigingsborden staan langs de kant van de weg, het gereedschap om de podia op te bouwen is gecontroleerd en de posters hangen. Maar achter de schermen zijn we al veel langer bezig: in september 2015, toen iedereen amper terug was van zijn zomervakantie, is het algemeen bestuur begonnen met het plannen van de dertigste Bemmelse Dweildag. Hierbij gunnen we jullie een exclusief kijkje achter de schermen.
September 2015
Het algemeen bestuur schudt het strandzand tussen zijn tenen uit en trekt naar de vergaderlocatie voor een eerste bijeenkomst. Er zijn een paar nieuwe gezichten. Gelukkig maar, want na dertig jaar raak je behoorlijk uitgekeken op elkaar. We brainstormen over de dertigste editie van de door ons zo geliefde Bemmelse Dweildag. Hoe gaan we de orkesten uitnodigen? Wat worden de prijzen dit jaar? Hoeveel orkesten kunnen er meedoen?
December 2015
De uitnodigingen zijn verstuurd en de inschrijvingen gaan lekker. In de donkere dagen voor kerst denken we aan onze vrijwilligers en sponsoren: we laten een kerstkaart maken en organiseren een pubquiz (die in januari plaatsvindt). Zonder die kanjers van vrijwilligers zou de Dweildag niet kunnen bestaan!
Januari 2016
Om de dertigste editie extra speciaal te maken besluiten we ruimte te maken voor een foodtruckveld, in de buurt van het kasteel. Het aanbod van voedsel en drankjes wordt hiermee uitgebreid en het ziet er ook heel gezellig uit. Deze beslissing heeft wel wat voeten in aarde: we moeten bedenken voor hoeveel trucks er plek is en of het gaat lukken met water en stroom. En: kunnen we een wedstrijdpodium maken tegenover het foodtruckveld? (Spoiler alert: ja!)
Maart 2016
We kunnen niet zonder vrijwilligers, maar ook niet zonder sponsoren. Wijnand doet zijn stinkende best en vindt overal mensen en bedrijven die hun steentje willen bijdragen. Heel fijn! Ondertussen ronselt Alex juryleden, verwerkt Sjoerd de laatste inschrijvingen (we zitten bijna vol!), reserveren Joyce en Marlene de kinderattracties en zijn Bram, Judith en Anniek van de PR druk met het maken van nieuwsbrieven, Facebookposts, persberichten, blogs, flyers, posters en de hele mikmak. Voorzitter Henk houdt alles nauwkeurig in de gaten.
Mei 2016
De Dweildag nadert! We zitten he-le-maal vol; er kan geen orkest meer bij. Sterker nog: de ‘reservelijst’ groeit iedere week. We horen dat Omroep Gelderland een uitzending van een half uur (!) over de Dweildag gaat maken. Daarvoor zullen op de dag zelf maarliefst drie camerateams rondlopen. Vinden we leuk! Wat we ook leuk vinden: de prijzenpot is uitgebreid met een optreden tijdens de Zwarte Cross! Zowel het beste orkest uit de wedstrijdklasse als het beste orkest uit de leutklasse wint een optreden.
Juni 2016
In de laatste dagen voor de Dweildag zijn we nog drukker dan normaal. Het materiaal voor het pop-up museum (ook een primeur; je vindt ‘m in de tent op het Kinkelplein) wordt alvast in elkaar gezet, we overleggen met de horeca, de Dweilcamping wordt opgebouwd, het programmaboekje wordt gedrukt, de consumptiemunten worden geregeld, de kilo’s schmink worden ingeslagen… we kunnen niet wachten tot het eindelijk zondag 12 juni is! Zien we je dan?